گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

در دزفول؛ برگزاری سمینار تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان


برگزاری سمینار تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان


مراسم تجلیل از بانو نیره زمان رشیدیان و بررسی تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان در دزفول برگزار شد.


به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، علیرضا قادرپناه، کارشناس ارشد زبان شناسی، در گفتگو با خبرنگار پونه زار از برگزاری سمیناری در دزفول به منظور بررسی تاریخچه مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان و تأثیرات فرهنگی آنها خبر داد.

وی گفت این سمینار برای تجلیل از بانو نیره زمان رشیدیان، ادیب و محقّق دزفولی، که گرجی الاصلِ اهل دزفول است و به همّت اداره میراث فرهنگی و گردشگری دزفول، دفتر نمایندگی یونسکو در دزفول و تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد، در مجتمع فرهنگی و سینمایی دزفول برگزار شد.

پایگاه خبری روناش در این مورد گزارش داده است در آغاز برنامه عبدالحسین پور رکنی، رئیس دفتر سازمان یونسکو در دزفول، پیام سفیر گرجستان در ایران را قرائت کرد. در این پیام به اشتراکات فرهنگی و روابط دوستانه ایران و گرجستان و حضور خاندان واخواشتی خان، حاکمان گرجی تبار شوشتر و جایگاه این خاندان در دوران صفویه اشاره شده بود. سفیر گرجستان در بخشی از این پیام فامیل‌هایی چون گرجی، گرجی زاده، گرجیان، رشیدیان، کوچک زاده و قزلباشان را در ایران از اَخلاف گرجیانی نام برد که در گذشته به ایران مهاجرت کرده‌اند.

در ادامه امین قزلباشان، پژوهشگر تاریخ خاندان گرجی تبار باراتاشویلی در ایران، به پیشینه تاریخی مهاجرت گرجی‌ها به خوزستان اشاره کرد و عواملی چون حمله کریم خان زند به فریدونشهر در اصفهان، تبعید یکی از بزرگ‌زاده‌های گرجی به دزفول و به حکومت نشاندن فردی از خاندان گرجی تبار باراتاشویلی به عنوان حاکم شرق خوزستان را برخی از دلایل مهاجرت گرجی‌ها‌ به خوزستان برشمرد. این پژوهشگر ساخت مساجد و حمام، ترمیم پل‌ها، نشر کتب علمی و ایجاد سیستم آب‌رسانی را بخشی از خدمات گرجی‌ها در خوزستان برشمرد. وی با استناد به تذکره‌های دزفول و شوشتر خاطرنشان کرد که واخوشتوخان، فرمانده گرجی تبار صفویه، و نوادگان او همه عدالت گستر، رعیت پرور و متدیّن بودند.


در این سمینار از بانو نیره زمان رشیدیان تجلیل به عمل آمد. گفتنی است این بانوی ادیب و فرهیخته تاکنون ده جلد کتاب در زمینه تاریخ و ادبیّات تألیف کرده است. از جمله آثار ارزشمند وی «نگاهی به تاریخ خوزستان» با مقدمه‌ای از دکتر محمّد ابراهیم باستانی پاریزی و «ایران نامه» به سبک شاهنامه فردوسی (به صورت نثر) را می‌توان نام برد. در پایان از طرف دفتر نمایندگی یونسکو و سازمان میراث فرهنگی لوح تقدیری به ایشان اهدا گردید.

لینک مطلب: http://goo.gl/V9Hsoe