گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجیان ایران در تاریخ

گرجیان ایران قومی سخت کوش و سازنده (از تبار الله وردیخان گرجی که سازنده سی وسه پل اصفهان می باشد)

گرجستان

 

گرجستان دارای مساحتی برابر با 000/70  کیلومتر مربع می باشد . که از سمت غرب به شرق امتداد یافته وجمعیت آن بیش از 5 میلیون نفر است . بیش از دو سوم سکنه این جمهوری را گرجیان تشکیل می دهند . از ملیت های دیگر : ارامنه ،آذربایجانی ها ، اُسها (قومی است ایرانی نژاد) آبخازها و روسها را می توان ذکر کرد .

از قرن 5 میلادی تفلیس به عنوان پایتخت گرجستان شناخته شده . و زبان گرجی متعلق به خانواده ی زبانهای کاژتول است که در قفقاز رایج است . این خانواده شامل : زبانهای گرجی ولهجه های متعدد آن لازی، مگرلی،   و اسوانی است . زبان گرجی در بین زبانهای مذکور یگانه زبان کتبی باستانی است . زبان گرجی باستانی از قرون 11-5 میلادی  و زبان جدید ادبی از قرون 12 میلادی تا امروز .

گرجستان برای ما ایرانیان نامی بیگانه نیست گرجستان که فراز ونشیبهای زیادی را طی کرده و با آغاز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کوس استقلال برداشت. و بر خلاف سایر جمهوریها با هیچ طرح  و  بر نامه ای  با روسیه شرکت نکرد . و در طی هفتاد سال حکومت شوروی سابق هیچگاه دل به مسکو نسپرد. و در هر فرصتی با استفاده از هر امکانی روحیه عصیانگر خود را به نمایش می گذاشت . و همیشه برای استقلال تلاش می کرد این از  خصیصه مردم این مرز وبوم است .

گرجستان یکی از جمهوریهایی بود که در حکومت شوروی  سابق خط تحمیلی را نپذیرفت و هرگز خط گرجی را فراموش نکرد .

و شاردن در سفر نامه خود چه بجا گفته است : گرجیها مردمانی سخت کوش ،سرکش ، بی باک و چالاکند .

گرجی هر جا باشد دارای این خصلت است .

مجسمه ای که در این تصویر می بینید و در تفلیس می باشد نشانگر آن است که اگر کسی بعنوان دوست ومهمان به گرجستان نظر داشته باشد با جام پذیرائی می کنند واگر کسی قصد دشمنی داشته باشد با شمشیر از خود دفاع می کنند .

                                                              

واقعا هم چنین است . شما وقتی در تفلیس قدم بر می داری با ذره  ذره وجودت به گذشته های دور بر می گردی و در صفحات تاریخ غرق می شوی  و چنان گرم تو را در آغوش میگیرد که اصلا نمی توانی سرمای سخت وگزنده بادهای سیبری را احساس کنی .

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد